Doorverwijzen naar Traverse
Je kunt iemand direct (door)verwijzen naar Traverse. Traverse werkt samen met veel andere zorg- en welzijnsorganisaties in de regio Hart van Brabant. We beoordelen samen waar iemand het beste geholpen kan worden en of Traverse de juiste plek is.
Voorwaarden voor opvang en begeleiding
Hulpverlening door Traverse is mogelijk als de cliënt:
- Dak- of thuisloos is of dat dreigt te worden
- Te maken heeft met meerdere problemen
- Legaal in Nederland verblijft en 18 jaar of ouder is
- Zich zal houden aan de basisafspraken van Traverse.
Regeling voor 16- tot 18-jarigen
Een intake voor 16- tot 18-jarigen is uitsluitend mogelijk op verzoek van de gemeente Tilburg. We bieden alleen eerste opvang of een vervolgtraject als de gemeente garant staat voor afdracht van de eigen bijdrage.
Rechten en plichten bij Traverse
Voordat een traject start informeren wij elke cliënt over ;de ;rechten en plichten bij Traverse. ;Houdt een cliënt zich daar niet aan, dan stoppen wij als uiterste maatregel de begeleiding. Tegen zo’n besluit kan de cliënt via onze klachtenregeling bezwaar maken.
Eerste opvang
De eerste opvang is een plek waar de cliënt verblijft totdat het traject start. Dat kan een plek binnen Traverse zijn. Maar bij voorkeur is het een plek daarbuiten. Bijvoorbeeld bij kennissen of familie. Kan de cliënt echt nergens terecht, dan krijgt hij een bed bij Traverse. Vaak is dit de dag- en nachtopvang maar soms ook alleen nachtopvang.
Het trajectplan
Gedurende de eerste opvang doorloopt de cliënt een begeleidingstraject. Er is dan al ondersteuning van een trajectregisseur en persoonlijk coach. In deze fase stellen zij samen met de cliënt het trajectplan op. Hierin staat wat de cliënt nodig heeft aan begeleiding en zorg.
Het begeleidingsplan
De persoonlijk coach is gedurende het hele traject het eerste aanspreekpunt voor de cliënt. Hij overlegt met de cliënt hoe de begeleiding eruit moet zien op het gebied van wonen en leven. De persoonlijk coach legt dit vast in een begeleidingsplan.
Het vervolgtraject
De afdeling intake informeert elke nieuwe cliënt over het vervolg van het traject. Soms is er een wachtlijst. Dat hangt af van het type opvang en begeleiding.
Noodzakelijke extra informatie
Om de hulpverlening te kunnen starten, kan extra informatie nodig zijn. Bijvoorbeeld van andere instellingen, de huisarts of familie. De trajectregisseur vraagt deze dan op. Dit gebeurt uiteraard alleen met toestemming van de cliënt.
Extra hulp en begeleiding
Veel cliënten kampen met problemen op meerdere levensgebieden. Deze problemen zijn vaak complex. Dan is professionele expertise nodig om de cliënt te helpen. In dat geval kan Traverse een eigen expertisemedewerker inschakelen. Deze biedt ondersteuning aan de cliënt op het gebied van dagbesteding, financiën, gezondheid en ervaringsdeskundigheid. Is er externe hulp of begeleiding nodig? Dan regelen we dat met onze samenwerkingspartners.
Evaluatie van het trajectplan
We evalueren het trajectplan regelmatig en kijken of het nog voldoet aan de hulpvraag. Zo houden we goed in de gaten hoe het begeleidingsproces verloopt en of er aanpassingen nodig zijn.
Indicatie
Traverse wil de cliënt passende zorg bieden. Daarom kan het nodig zijn om een indicatie aan te vragen. Ook mensen met een justitiële maatregel kunnen bij ons passende zorg krijgen. Dat kan op basis van een plaatsingsbesluit.
Financiering
Voor de financiering van de opvang en begeleiding heeft Traverse een WTZi-toelating. Daarnaast hebben we afspraken met verschillende financiers. Als centrumgemeente is Tilburg onze grootste financier. Wij hebben onder andere financieringsafspraken voor het volgende zorgaanbod:
- Beschermd wonen (ggz & vg)
- Vangnet & doorgeleiding (maatschappelijke opvang)
- Wmo-begeleiding in de hele regio Hart van Brabant
- Complexe casuïstiek begeleiding
- Wlz-zorg
- Zvw-wijkverpleging (verpleging & verzorging)
- Forensische zorg (ambulant, dagbesteding en verblijf)