zoek
03-02-2012 >>

Ervaringsdeskundigen gezocht voor cursus Samenspel

Bij de cursus Samenspel delen (ex-)cliënten hun ervaringen met medewerkers. Hoe is het om cliënt te zijn en hulp te moeten aanvaarden? En wat mag je van een cliënt verwachten als het gaat om samenwerking binnen de hulpverleningsovereenkomst? Het doel hiervan is een dialoog tussen cliënten en medewerkers tot stand te brengen om zo tot een beter hulpaanbod te komen. Traverse heeft de cursus Samenspel ontwikkeld in samenwerking met Fontys Hogeschool en Zorgbelang.

Thema’s die tijdens de cursus aan bod komen zijn:

  •     Wat betekent het om geen thuis te hebben?
  •     Contact maken en present zijn, wat gebeurt er als het contact niet goed tot stand komt?
  •     (H)erkennen van krachten en valkuilen
  •      Hoe stimuleer / motiveer je mij?

 U kunt zich aanmelden  als co-trainer als u:

  •   Ervaring hebt als cliënt binnen de maatschappelijke opvang
  •   Bereid en in staat bent uw ervaringsverhaal te vertellen
  •   Enige afstand van uw problematiek kunt nemen en wat u hebt meegemaakt

Wat kunt u verwachten?

  • Een basiscursus tot cotrainer
  •  Een vrijwilligerscontract
  •  Onkosten- en reiskostenvergoeding
  •  Ondersteuning van een ervaren trainer

Wilt u een bijdrage leveren aan het verbeteren van de zorg aan dak- en thuislozen of wilt u meer informatie over de cursus? Dan kunt u terecht bij Anne-Pauline van Orsouw van Zorgbelang. E-mail: a.vanorsouw@ggzbreburggroep.nl

Ervaring van co-trainer Peter
“Voor het eerst kon ik mijn verhaal kwijt. Ik heb lang gedacht dat ik de enige was die dit had meegemaakt en die zich een nummer had gevoeld. Nu ontmoette ik medepatiënten die dezelfde ervaringen hadden als ik. Door onze ervaringsverhalen leerden medewerkers hoe cliënten dingen kunnen oppakken. Dat iets wat goed bedoeld is, niet altijd zo overkomt en dat je je soms een nummer voelt.  Een cursus bestaat uit twee bijeenkomsten. Zes weken na de eerste bijeenkomst is er een terugkomdag. Dan vertellen medewerkers wat ze in de tussentijd met de informatie hebben gedaan. Ik heb gezien dat er dingen veranderden binnen de GGZ.  Dat is het allermooiste, als je achteraf ziet dat je een bijdrage hebt geleverd aan de verbetering van de zorg.”

Reacties van medewerkers die de cursus hebben gevolgd:

“Een must voor alle medewerkers”

“Goed om uit de routine te worden gehaald”

“Hier hebben alle collega’s wat aan”.