zoek
17-11-2016 >>

Basisschoolkinderen denken mee over gezinnen in de maatschappelijke opvang

Binnen het project ‘Geef stem aan het kind’ onderzoeken we hoe we, door middel van verschillende methodes, met kinderen in de opvang in gesprek kunnen gaan. Daarnaast willen we door dit project de aandacht voor kinderen in de opvang vergroten. Eén van de methodes, om beter met kinderen in gesprek te gaan, waar we op dit moment mee bezig zijn is het programma KidsKracht.

Kidskracht
Kidskracht is een programma van de ‘Missing Chapter Foundation’. De stichting verbindt organisaties en scholen met elkaar om een dialoog tussen kinderen en besluitvormers tot stand te brengen. Laurentien van Oranje, oprichter en directeur Missing Chapter Foundation: “De wereld van nu is niet de wereld van gisteren, laat staan van morgen. Hoe die eruitziet besluiten we nu. Maar laten we wel zijn, volwassenen hebben niet alle antwoorden. We hebben kinderen hard nodig om mee te denken.”

Kinderen uit de klas vormen een ‘Raad van Kinderen’ en gaan aan de slag met een strategisch dilemma van de organisatie. De klas doet onderzoek naar het dilemma en komt vervolgens met adviezen voor de organisatie. Op deze manier krijgen kinderen een gelijkwaardige stem; kinderen willen immers graag meedenken over de wereld om hen heen en doen dat vaak op bijzonder creatieve manieren. Besluitvormers leren zo nieuwe denkrichtingen ontdekken en hierdoor hebben kinderen structureel een stem binnen organisaties.

Bekijk in het filmpje van de Missing Chapter Foundation meer informatie over een Raad van Kinderen.

Basisschool Panta Rhei denkt mee met SMO Traverse
Vanuit SMO Traverse hebben we ook een vraagstuk dat we graag met kinderen willen delen namelijk:

“Wat kan een opvangorganisatie doen om gezinnen met kinderen die in de opvang terecht komen goed te helpen?”

De ‘Missing Chapter Foundation’ heeft Traverse gekoppeld aan groep 6/7 van basisschool Panta Rhei in Tilburg. Op 1 november j.l. was het zo ver en mocht Nicole Kivits, projectleider  SMO Traverse ‘Geef kinderen een stem’,  met een medewerker van de ‘Missing Chapter Foundation’ langskomen in de klas om uitleg te geven over SMO Traverse en het programma Kidskracht. 

Komende weken buigt de klas zich over dit dilemma. Misschien dat zij zelfs een bezoek aan de opvang zullen brengen in het kader van hun onderzoek. In januari zullen de kinderen hun bevindingen presenteren. Zij zullen dan het gesprek aangaan met betrokken managers en beleidsmakers.