Cliëntenraad
Traverse heeft een cliëntenraad. Dat is een raad van personen die cliënt zijn of zijn geweest van Traverse. Samen behartigen zij de belangen van alle cliënten van Traverse. Alle zorginstellingen in Nederland zijn verplicht om een cliëntenraad te hebben.
Wat doet een cliëntenraad?
De cliëntenraad praat mee over zaken die belangrijk voor alle cliënten. Door de cliëntenraad bij zaken te betrekken, worden de cliënten betrokken bij de beleidsvorming. De cliëntenraad brengt gevraagd en ongevraagd advies uit aan de Raad van Bestuur. Dat maakt de cliëntenraad een serieuze gesprekspartner voor de Raad van Bestuur. In een samenwerkingsovereenkomst is vastgelegd wat de taken en bevoegdheden zijn van de cliëntenraad. De cliëntenraad krijgt hulp en bijstand van een ondersteuner. De cliëntenraad komt in een vaste frequentie bij elkaar. De bestuurder van Traverse sluit één keer in de 2 maanden aan bij het overleg. Daarnaast is er regelmatig overleg met de RvT, de OR en andere verantwoordelijken binnen Traverse.
Cliëntenraad als spreekbuis
Je kunt de cliëntenraad zien als een spreekbuis voor cliënten. De leden pakken signalen op en zorgen ervoor dat die signalen bij Traverse terecht komen. Om te zien wat er leeft, waar cliënten tegenaan lopen en om te vertellen wat er speelt, wonen de leden van de cliëntenraad ook bewoners-overleggen bij, en bezoeken zij regelmatig de diverse locaties.
Met welke thema’s houdt de cliëntenraad zich bezig?
De cliëntenraad praat mee over thema’s die actueel zijn. Zijn er landelijke ontwikkelingen in de maatschappelijke opvang? Dan kijkt de cliëntenraad wat die ontwikkelingen betekenen voor de cliënten van Traverse. ook heeft zij contact met cliëntenraden van andere maatschappelijke organisaties binnen Tilburg. Daarnaast praten zij bijvoorbeeld mee over:
- Maaltijden
- Veiligheid
- Activiteiten (DOEN)
- Hygiëne
- De begroting en jaarrekeningen
- Voorgestelde wijzigingen in het beleid en de dienstverlening (op korte en lange termijn).
- Huisregels
Wil je lid worden van de cliëntenraad? Of wil je meer informatie? Bel dan naar 013-2055100. Of stuur een e-mail naar de cliëntenraad via cliëntenraad@smo-traverse.nl
